• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vilken bank kan ni tipsa om?

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Jag har också något som säger att det inte sker omgående.
Nu har jag inte Swedbank utan Handelsbanken och där fungerar det så att om jag schemalägger en överföring från mitt konto till makens tex (som har samma bank) så görs inte överföringen förrän kl 06 den morgonen som är schemalagt. Om jag däremot väljer att det ska göras samma dag (direkt) då går pengarna omgående över till hans konto.
Hade den personen valt att ist för att schemalägga till måndag göra överföringen 00:01 natten till måndag hade pengarna gått över på en gång.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Han har gjort överföringen redan. Men pengarna har han satt ska dras på måndag.
Då görs det inte nödvändigtvis direkt vid 00.00 oavsett vad folk skriver, det kan pga mängden transaktioner som ska gå i batchen ta en stund, men det är inte frågan om hela dagen, jag skulle tro innan 01.00
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Har avsändaren inte pengarna där nu utan väntar pengar på måndag så kan det dröja mer.
 

xavi

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
1 Juni 2012
Meddelanden
229
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Lånar tråden lite med en fråga. Jag är i Terrys sits och har sökt skuldsanering och vill börja om på ny kula med ett nytt konto.
Jag har idag swedbank som bank med internetbank och Bank-ID. Har ett stort antal anmärkningar och skuldsaldo och tror att det kan bli svårt att öppna ett konto med samma tjänster i en annan bank. Är det istället en bättre ide´ att stänga mitt privatkonto på Swedbank och öppna upp ett nytt privatkonto i samma bank. Tänker vidare om kronofogden genomsöker gamla konton i samband med eventuell skuldsanering. Vad hade ni gjort ?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Lånar tråden lite med en fråga. Jag är i Terrys sits och har sökt skuldsanering och vill börja om på ny kula med ett nytt konto.
Jag har idag swedbank som bank med internetbank och Bank-ID. Har ett stort antal anmärkningar och skuldsaldo och tror att det kan bli svårt att öppna ett konto med samma tjänster i en annan bank. Är det istället en bättre ide´ att stänga mitt privatkonto på Swedbank och öppna upp ett nytt privatkonto i samma bank. Tänker vidare om kronofogden genomsöker gamla konton i samband med eventuell skuldsanering. Vad hade ni gjort ?
Transaktionerna kommer Swedbank lagra i 10 år+ tror jag det är enligt lag, oavsett om du stänger kontot eller inte. Bara att du själv inte kan se dom (om du inte begär utdrag manuellt).

Däremot är det högst ovanligt att KFM utreder eller kollar på dina transaktioner vid skuldsaneringsansökan.

Men vill du för egen räkning ha nytt Swedbank konto så borde det väll gå att ordna genom att ringa swedbank och bara öppna ett nytt lönekonto, och ta bort det gamla från mina sidor samtidigt, även om dom internt behåller alla transaktioner.

Såhär står det på Swedbanks hemsida:

”Avsluta konto​

Du kan avsluta ett konto via telefon, kontor eller fråga vår virtuella assistent i chatten när du är inloggad i appen eller internetbanken”

Så kanske bara ringa och säga att du börjat med budgetering och vill ha koll från ny kula. Därför vill avsluta ditt lönekonto och öppna ett nytt lönekonto som kortet är kopplat till. Även ta bort gamla sparkonton i internetbanken för att öppna ett eller 2 nya.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
919
Mottagna reaktioner
417
Poäng
537
Lånar tråden lite med en fråga. Jag är i Terrys sits och har sökt skuldsanering och vill börja om på ny kula med ett nytt konto.
Jag har idag swedbank som bank med internetbank och Bank-ID. Har ett stort antal anmärkningar och skuldsaldo och tror att det kan bli svårt att öppna ett konto med samma tjänster i en annan bank. Är det istället en bättre ide´ att stänga mitt privatkonto på Swedbank och öppna upp ett nytt privatkonto i samma bank. Tänker vidare om kronofogden genomsöker gamla konton i samband med eventuell skuldsanering. Vad hade ni gjort ?
Varför inte avvakta tills en eventuell skuldsanering är genomförd?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Varför inte avvakta tills en eventuell skuldsanering är genomförd?
Så kommer jag göra. När jag är klar med skuldsaneringen och inte har en enda skuld kvar, inga mer betalningar till KFM.

Då kommer jag öppna nytt lönekonto, nytt kort och nytt sparkonto för att för egen räkning få börja om från noll på allt.
 

xavi

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
1 Juni 2012
Meddelanden
229
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Varför inte avvakta tills en eventuell skuldsanering är genomförd?
Jag är mest orolig att KF går igenom och tittar på kontot efter gamla transaktioner vid skuldsaneringsansökan som jag måste redogöra. Har en hel del swisch betalningar, insättningar m.m i år. Som nämt här tidigare så kanske det är ovanligt att de gör det och inget att oroa sig för ?
 

Ister

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
919
Mottagna reaktioner
417
Poäng
537
Så kommer jag göra. När jag är klar med skuldsaneringen och inte har en enda skuld kvar, inga mer betalningar till KFM.

Då kommer jag öppna nytt lönekonto, nytt kort och nytt sparkonto för att för egen räkning få börja om från noll på allt.
Låter rimligare, om det nu är viktigt att ha ett ”rent” konto. Själv ser jag inga konstigheter med min historik, och den är inte rolig. Men givetvis så kan ju bara känslan av ett ”rent” konto göra sitt till :tummen:
 

Ister

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
919
Mottagna reaktioner
417
Poäng
537
Jag är mest orolig att KF går igenom och tittar på kontot efter gamla transaktioner vid skuldsaneringsansökan som jag måste redogöra. Har en hel del swisch betalningar, insättningar m.m i år. Som nämt här tidigare så kanske det är ovanligt att de gör det och inget att oroa sig för ?
Skulle jag vara handläggare på KFM (vilket är tur att jag inte är) så skulle jag tycka att ett nystartat konto utan historik vore mer suspekt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp